Swedish Chinese (Simplified) English French German Italian Japanese Russian Spanish

Förändringar i pigmenteringen i huden är vanliga och orsakar ofta betydande obehag hos personerna som lider av det eftersom det påverkar utseendet. De flesta av dessa problem påverkar bara hudfärgen, medan vissa pigmentbildande förändringar (t.ex. lupus) kan vara tecken på en bakomliggande sjukdom.

Pigmentförändringar har  alltid med mängden hudpigment, melanin, att göra. Störningar med överskott av melanin kallas hyperpigmentering. De med för lite melanin eller förlust av melanin kallas hypopigmentering. Hår innehåller melanocyter och pigmentförlust här kan orsaka förlust av hårpigment med vitt hår som följd.

Melanin finns i cellulära organeller som kallas melanocyter. Dessa är pigment-producerande celler som finns i det understa lagret, tillväxtlagret (stratum basale), av de fem lagren i överhuden. Melanin förs sedan ut från melanocyterna förpackade i melanosomer till keratinocyterna i det yttre skiktet av epidermis. Hos vita är melanocyter bundna till cellmembranet i keratinocyter och har mindre storlek. Hos färgade personer är melanosomer utspridda över hela cellkroppen (cytoplasma) i keratinocyterna och är större än hos i vita. Asiater och rödhåriga personer har en något annorlunda kemisk typ av melanin.

De många olika typerna av pigmentstörningar kan uppträda i olika former och utbredningar och ha olika orsaker. De kan vara ärftliga (t.ex. vitiligo, familjär periorbital hyperpigmentering), förvärvade (t.ex. postinflammatorisk pityriasis alba, idiopatisk guttat hypomelanosis, Beckers nevus, melasma), infektiös (t.ex. tinea versicolor), godartad och självbegränsande (t.ex. isolerade café au Lait fläckar, fotokontaktdermatit), eller vara tecken på mer allvarlig bakomliggande sjukdom (t ex flera café au lait fläckar, maligna acanthosis nigricans).

Människor av alla ursprung och hudfärg kan ha problem med hudpigmentering.

Genom att använda solskyddsmedel och undvika solexponering kan man förhindra melasma från att bli värre. Annan behandling kan omfatta krämer för att ljusa upp och ta bort melasman. En av de vanligaste behandlingarna för melasma är solskydd. Detta innebär att bära solkräm varje dag och återapplicera nytt solskyddsmedel var annan timme.

Vi tar bort pigmentering med IPL

IPL är en ljusbehandling som används för att ta bort pigmentfläckar av olika slag. Det kan vara många små pigmentfläckar som man ofta ser vid solskadad hud, s.k. solar hyperpigmentering eller heliodermi eller enstaka små ljusbruna fläckar, s.k. lentigo. Dessa typer av pigmentfläckar är vanliga i ansiktet, dekolletaget och på händerna. Behandlingen passar också för att behandla pigmentfläckar på halsen, som man ibland ser i området där man haft parfym.

Vi tar bort pigmentering med medicinsk hudvård

Medicinsk hudvård menar man hudvårdsprodukter som innehåller vetenskapligt dokumenterade aktiva ingredienser. På Klinik 34 har vi en rad effektiva hudvårdsprodukter för att behandla pigmentfläckar och pigmenteringar hemma bl.a från ZO Skin Health och ZO Medical.

Vi tar bort pigmentering med kemisk peeling

Melasma och andra hormonella pigmentfläckar bör behandlas med peeling, eftersom ljusbehandling som laser kan förvärra melasma istället. Vid peelbehandlingen gör man huden mottaglig genom aha-syror och använder pigmentreglerande ämnen som phyticsyra och kojicsyra för att både bleka ner pigmentfläckarna och för att stabilisera pigmentbildningen i pigmentcellerna så att man förebygger framtida pigmentfläckar. Melasma är svårare att behandla om man haft den lång tid, och det finns alltid risk att den återkommer om man utsätter huden för sol. Att göra upp till tre peelingar i serie är ofta bra vid melasma. Pigmentfläckar efter acne passar utmärkt att behandla med peeling.

Klinik34 - Vasagatan 34 - 411 24 Göteborg - +46(0)31-77 40 292 - info@klinik34.se

Producerad av Joomlaproffs.se

Swedish English French German Italian Russian Spanish